fredag 29 maj 2009

Katedralbyggena får oss inte sällan att titta i fel riktning.

Om katedralen och bazaren och stadens urbana rum - Katedralbyggena får oss inte sällan att titta i fel riktning.

Det är tidigt en lördag morgon i Fuente Vaqueros i södra Spanien. Den lokale polisen delar ut den sista platsen på marknaden till den korte killen som säljer snidade trätavlor. Hans familj sitter i bilen och väntar spänt. Två män spänner ett tyg, stramt, rätlinigt, över asfalten. Allting är i kartonger, eller i påsar. Allting är osett, oprövat. Det kan fortfarande bli en bra dag. Det här är en metafor för stadens uppkomst tänker jag. Skruvandet, tygerna som sträcks ut över marken, kartongerna som staplas. Men så slår det mig, det är inte en metafor. Det är stadens uppkomst. Hon som väger måttstocken i handen, tygerna som krullar sig kring hennes fötter. Och det stora röda träkorset bakom henne. Kyrkan mitt i stadens uppkomst.

I en text i första numret av konsthallen Färgfabrikens tidning Ff skriver Melissa Mean från den Londonbaserade idéverkstaden Demos om sitt arbete. Hon hänvisar bland annat till den amerikanske mjukvaruutvecklaren Eric Raymond och hans bok ”The Cathedral and the Bazaar”. Där använder Raymond skillnaden mellan basaren och katedralen som en illustration av två sätt att bygga datorsystem. Katedralen är ett verk av få som är solitt och oföränderligt medan basaren ett verk av många som är öppet och föränderligt. Raymond använder basarmetaforen för att beskriva så kallade ”open source”-system, användarbyggda system, inom datortekniken. Men Melissa Mean menar att hans analys ger ”en insikt i hur den kreativa metabolismen kan öka i städer”. För, menar Mean, det behövs nya tankar och metoder i stadsbyggandet om man vill lösa nya problem, från sprawl till klimatförändringar. Man måste till exempel balansera de maktstrukturer som finns och ”på ett mycket bättre sätt ansluta sig till de platser och rörelser där stadens verkliga intelligens och energi återfinns – i människors vardagsliv och kreativitet”.

Genom massans visdom. Men jag återkommer till det. Vad är det som gör en stad? Vad är det som skiljer den stora staden från den lilla. Varför lämnar man Vänersborg för Göteborg? Det stora staden erbjuder en möjlighet, när den är som bäst. ”If they stare let them stare in New York City” som Lou Reed sjunger om vännen Andy Warhol, som lämnade Pittsburgh, Pennsylvania för New York City 1949.  Flykten till den stora staden är en välkänd 1900-tals saga. Men om man lyfter blicken från det personliga. Vad är det som vi förväntar oss av en stad? Vad är det vi vill att den ska göra? En sak tror jag mer än något annat. Den ska vara innovativ. Den ska förändra, vara föränderlig och öppen. Den ska vara en basar, inte en katedral.

Låt mig få ta några exempel på vad jag uppfattar som samtida katedralbyggen. Göteborgs alla evenemang, friidrotts VM och EM. De går under en folklig beteckning men är egentligen undantagstillstånd som staden använder för att bli populär. Det är möjligt att Göteborg verkligen vill identifiera sig som evenemangsstaden, men det är i så fall ett typiskt katedralbygge.

Bilbao är ett annat exempel. Bilbao-effekten har drivit planlöst över framför allt Europa i tio års tid sedan Frank Gehry ritade det där erupterade stålmuseet som fick staden att hamna, som det heter, på kartan. Numera ingår Bilbao, sägs det, i den ”grand tour” som amerikanska turister tar i Europa. Paris. London. Bilbao. Rom. De där turistströmmarna ska inte underskattas, de skapar arbeten , de ger framtidstro, säkert. Men jag har inte läst någonstans om Bilbaos blomstrande innovativa stadsliv.
Katedralbyggena får oss inte sällan att titta i fel riktning, eftersom de är så bra på att fånga uppmärksamheten. Turning torso i Malmö, är ett annat exempel. Men jag tror att de allra flesta som känner Malmö skulle hävda att Malm var en mer kreativ och innovativ stad 1995 än 2005. I vilket fall som helst så gjorde inte Turning torso någon skillnad i det avseendet. Och det var väl heller inte meningen. Men tilltron är gärna stor till liknande katedralbyggen. I sin bok ”The wisdom of crowds” beskriver James Surowiecki hur kollektiv och grupper av människor under rätt förutsättningar är märkligt intelligenta, och inte bara det utan intelligentare än de smartaste i kollektivet. Han tar exemplet Google, sökmotorn, vars världsledande ställning beror på den träffsäkerhet den har. De högst rankade träffarna är nästan alltid de mest tillförlitliga och bästa. Googles framgång bygger på ett system som många är intresserade av men få har någon direkt insikt i. Säkert är att det handlar om att web-sidor viktas i förhållande till varandra genom bland annat deras användning och länkning hos användarna.

De sidor med störst vikt hamnar högst upp. Det är därför du så ofta får upp Wikipedia när du söker på en person. Wikipedia som i sig är en open-source-konstruktion som visat sig närmast lika tillförlitlig som de traditionella expert uppslagsverken. Idéverkstaden Demos arbetar konkret med den här typen av användarrelaterat stadsbyggande. En av de centrala delarna i deras arbete är idén om ”co-production”, att människor ska känna att de deltar i skapandet av platsens historia, och inte bara bli konsumenter. Det ena utesluter nu inte det andra, men Demos framhåller vikten av att vara både och, både konsument och medskapande. Demos nämner en typ av platser som är dåligt utnyttjade i det här avseendet: köpcentrumet. Här är en plats dit många åker, men få är egentligen medaktiva till platsens historia. Den tycks dömd att förbli en blank fläck i det folkliga medvetandet, men varför?

Nu finns det redan de som bygger sina historier i köpcentrumet. Köpcentrumantropologen Paco Underhill skriver i sin bok ”The call of the mall” om den stora mängd amerikanska unga vars första möte med friheten från vuxenvärlden skedde just i suburbias stora mall, köpcentrumet. För dem var den platsen som storstadens frihet. Men Demos vill göra den här erfarenheten till fleras. De föreslår att man utökar köpcentrumets åtaganden och låter det omfatta också bibliotek, teatergrupper, kulturhus, lokaler som är subventionerade, loppmarknader (som den som man tvingade bort med ett idiotiskt beslut när man skulle uppdatera Skärholmens centrum i södra Stockholm). Inte olikt de sympatiska planer som gjorts i Sickla i västra Stockholm där ett stort kulturhus ligger i köpcentrumets absoluta närhet.

De tankar om massans visdom som Surowiecki skisserar i sin bok är en utmaning till tanken att förmågan att lösa problem finns i några få händer. En utmaning av idén om en expert. Och är det något som svensk stadsplanering visat upp under de senaste hundra åren så är det just ett experternas envälde. Bilden av geniet med linjalen eller de allvetande männen med planerna har ritat upp linjerna och volymerna för våra städer. Katedralbyggarna, inte basarbyggarna.
Och ingen kan med bästa vilja i världen säga att det har blivit jättebra, även om det till stora delar fungerar och vi har lärt oss leva med det. Men när den staden nu ska tas vidare in i framtiden är det inte i katedralstaden som vi ska söka svaren, utan i den där staden som mäts ut mellan stålställningarna och tygstyckena i Fuente Vaqueros. ”Den här bokens poäng är”, skriver Surowiecki, ”att det är ett misstag att jaga experten, och dessutom ett kostsamt misstag”. Bilden av experten har en direkt skuggbild i bilden av en stad som Stockholm som en stad med ett centrum omgiven av periferier. I mitten den upplyste despoten, innerstaden, och runt om den parasiterande korkade massan. Massan fattar, konstaterar Surowiecki, så klart ofta irrationella och farliga beslut. Börsbubblor eller upplopp. Men om man ser till att skapa infrastrukturen för besluten, de viktigaste är, menar han, oberoende och mångfald. Meningsmotsättningar och kamp är nödvändigt. ”Det bästa sättet för en grupp att vara smartär att varje person tänker så oberoende som möjligt”, skriver Surowiecki.

Nu skulle det här, översatt till stadsbyggnadsfrågor, kunna tolkas som en sorts evigt samråd inför planerna för nya bostäder eller handelsplatser. Sådana samråd som under den senaste tillväxtperioden avskytts av byggbolag och ibland också av kommuner som vill växa snabbt eftersom de menar att de sinkar och omöjliggör etableringar och tillväxt. Stora samråd är dock inte den bästa stadsbyggnadsmässiga lärdomen att dra från idén om massornas visdom. Utan den lärdom man kan dra är densamma som google har dragit, att vikta platser efter hur folk själva viktar dem. Det som är intressant när Surowieckis tankar hamnar i stadsbyggandet är att de ger möjlighet att lämna idén om att man bör uppfostra människor när man bygger en stad. Och att man istället bör ge sig ut på jakt efter människornas rörelser i staden och försöka förstå dem, och hur man bäst understödjer dem. Alla som har tagit upp en ny dörr i ett hus eller en lägenhet vet vad jag pratar om. Kolla vad enkelt det nu blev när jag inte var tvungen att gå via köket till arbetsrummet. Att bygga en stad handlar inte bara om att bygga ett visst antal bostäder. Det är ju nu med den verkliga staden precis som med den virtuella världen, det är genom högre uppkopplingshastighet som kvalitet skapas. Närheten till kommunikationer, noder, platser där saker sammanfaller. Nu behöver de platserna inte nödvändigtvis uppfinnas på nytt, de finns redan om man bara törs lita på människors rörelser och söka upp dem. En nod som till exempel Gullmarsplan i Stockholm är sorgligt underexploaterad vad gäller till exempel bostäder eftersom den någon gång råkat få etiketten evenemangscentrum med globen och en fotbollsarena. 

De här platserna behöver inte heller ligga i stadens absoluta centrum. Låt mig ge ett exempel. Tunnelbanestationen i Rinkeby i norra Stockholm är kopplad till stadsdelens centrum. Där sker en stor rörelse av människor som kliver in och ut ur tunnelbaneuppgången till centrumets affärer och områdets bostäder. När Stockholms stad planerade en ny dragning av den så kallade tvärbanan, en spårvagnslinje som blivit en succé i södra delen av staden eftersom den gjorde det som inget annat kollektivt kommunikationsmedel i Stockholm gjort så smidigt tidigare, den kopplade samman platser på tvären, inte bara från centrum och ut. När tvärbanan nu ska dras på samma sätt, på tvärs, norr om staden, hamnade i ett förslag en station i Rinkeby på sträckningen mellan Alvik och Kista. En station i Rinkeby centrum skulle öka rörelserna ännu mer, stödja de befintliga och dessutom troligen uppgradera stadsdelens status. 

Men så väljer Stockholms stad, med hänvisning till geologiska, och ekonomiska, förutsättningar att förorda att banan dras nere i en dal, genom ett grönområde, utanför Rinkeby, där Sundbybergs kommun lämpligt nog valt att placera ett nybyggt bostadsområde. Som för att sprida noderna ännu mer i den stad som kallats en av Europas mest segregerade.
Så hade aldrig google gjort. I och med urbaniseringen kring till exempel järnvägsstationerna för mer än hundra år sedan fick vi många nya större städer. Städer som till exempel Nässjö, som till skillnad från sin granne Växjö ville ha järnvägsstation och därför växte till. Järnvägsstationer hade vid den här tiden ganska dåligt rykte om sig att dra till sig fel sorts människor, I en artikel i tidskriften Wired skriver Chris Anderson om hur de här städerna sökte efter ett medium som kunde definiera om den lokala kulturen som fram till dess hade präglat mänskligheten, den som alla inflyttare bar med sig in i städerna. Och så kom film, radio och tv. Och med dem, konstaterar Chris Anderson, föddes blockbuster-kulturen. Som Anderson i samma artikel dödförklarar. I vår tids städer ser det annorlunda ut. ”Nu vänder sig publiken till ett distributionsmedium som inte bara ger fördelar till hittarna. Nu lämnar vi topparnas tyranni och blir en nation av nischer igen, men vi är inte längre definierade av vår geografiska hemvist utan av våra intressen”. No more ”hitism”, skriver Anderson. Han talar om ”the long tail”, den långa svans av till exempel nischad musik  som kommer efter det ”huvud” som är hittarna, och det är svansen som växer och så småningom genererar lika mycket pengar som huvudet. 

Det här är lockande att tänka sig också i en urban verklighet. Den urbana varianten borde kunna beskrivas som en värld utan förutgivna centrum. No more centrumhets. Det handlar då inte om att låta bli att skapa många starka noder utan om att minska avståndet mellan dessa noder och dess omgivning. Chris Anderson konstaterar att det i den virtuella världen sällan är mer än tre ”klick” från en hit och en extremt nischad musik. Vi är alla ovanliga. Idén om att staden och världen har ett eller några få centrum kan vara på väg att utmanas. Tillsammans med idén om experter. Och det kan vara väldigt välgörande för ett stadsbyggande som det svenska eftersom det byggt i så stor utsträckning på just detta. Och det räcker inte att byta ut experterna, från folkhemsmodernister till New-urbanism-post-modernister. Ett litet och i viss mån banalt exempel på vad som kan hända är en stad som Stockholm överger idén om att vara en koncentrisk stad, en stad som hänvisar till ”årsringar” som växer från ett centrum ut mot periferin som det står i översiktsplanen, var det tillfälliga torg som Tensta Konsthall och konstgrupperna av International Festival och Front lät bygga till bostadsmässan i Tensta i höstas, ett torg av plaststolar, planteringskärl och en provisorisk läktare. Det gick att göra snabbt och nästan utan att fråga. Ett glapp i dragningskraften från centrum fick en idé, en innovation, att slita sig loss och bli verklig. Det är ett glapp som jag tror måste få bli vanligare allteftersom nischerna i staden blir fler, mindre och mer spridda.

En stadsbyggare idag kan inte att kunna nöja sig med att prestera ett visst antal bostäder, utan måste rulla ut förutsättningarna för den där lilla mannen med de snidade trätavlorna. Han på marknaden, den där lördagsmorgonen i Fuente Vaqueros, som börjar resa sina stålställningar i gryningen. Polisen som stegar och tar betalt, staden som mäts ut, läggs ut där, mellan tummen och pekfingret. På det stora torget något kvarter bort är det tyst, nästan öde. Marknaden har dragit sig in på de små gatorna och börjar snart väsnas i takt med att förväntningarna stiger. Det kan fortfarande bli en bra dag.

Dan Hallemar

onsdag 27 maj 2009

Katedral - till ett pågående arbete av Mats Lodén

”Av alla byggen är bron det främsta”, skrev Anna Greta Wide år 1956 i en samling som hette just Broar. Hon såg bron som ”längtans väldiga andetag”. Och hon stannade vid beteckningar som bågen, spannet, valvet, språnget. Från begynnelsen betecknade katedral eller dôm en bis-kopskyrka - men senare kom det att hänsyfta helt enkelt på en större kyrka. I parodierande syfte kunde också små fiskekyrkor, vars enda utsmyckning var ett från takåsen nedhängande votivskepp, få benämningen katedral. Gör dig ett tempel i mitt bröst, heter det i Martin Luthers psalm från år 1535. 

En katedral är förvisso varje människa, en bräcklig byggnad ställd under sol och måne. I all vår bristfulla fullkomlighet är vi alla små tempel, öppna eller inne-stängda, lyhörda och ljusöverbringande eller trångsynt tilltäppta likt hermetiska kärl, värnande blott vårt eget. Anna Greta Wide lämnar ut oss till den kraft som kanske är och spörjer i sitt tvivel: ”Du som vet vad för ett verk vi är, slut dina stora läkedomshänder omkring oss, böj dig över oss, böj dig djupt över oss i vårt mörker, förbarma dig.” Också ljusmystikern i Sunnansjö, Olle Svensson, reflekterade över byggnadsverk och broar. I stycket Angående rundbågen, i tankeboken Betraktelser kring ett lyse i skogsranden, anger han att brons båge ”talar till inbillningen och drömmen”. Han hänförs över den geniala uppfinningen i detta att skapa tak utan tvärbjälkar med en succesiv inböjning av murväggarna. Och denna teknik återfinner han också på ställen där pörten och torp en gång stått och nu bara källarens rundvalv står kvar som en erinran om att här en gång pågått en vardagens tvekamp. Rundvalvet var för Olle Svensson en miniatyr av vintergatans gränslösa båge: ”den är den lugna dyningens metriskt fulländade mönster, de samlade vågornas, den naturliga övergången från våg till våg”. Spetsbågen såg han som katedralernas, krigarnas, korsfararnas och despoternas - den livsföraktande himmels-drömmens båge. ”Rundbågen är livets och fredens båge - samfärdselns båge - skeppens väg över haven följer jordens rundning”. Rundbågen knöt människor och världar samman - men spetsbågen siktade mot höjden som moderna raketer. ”Spetsbågens murar mötas aldrig”, konstaterar han. 

Tage Aurell - den ordknappe mästaren, kom oense med religionsläraren under gymnasietiden och skrinlade präststudierna, blev journalist i stället, stack till Frankrike och levde under knapphetens kalla stjärna. Han studerade kyrkobyggnader och katedraler och skrev initierade uppsatser adresserade till tidningspress i hemlandet. I Liten fransk stad vandrar han med sin Kathrine runt till vinskörd och glasbruk och lär känna prästmän i små omständigheter med oftast lomhörda församlingsbor. I de skrovliga, färgade katedralfönstren bryter ljuset i mångskiftande effekter, och en hastig stund blänker också som penslad med bladguld ditt skalliga änne.

Erik Yvell

Erik Yvell debuterade 1980 på LTs förlag med kortprosasamlingen ”Slutavverkat”. I sommar kommer  hans 26:e titel, ”Utanför börsnoteringen”, berättelser om tillknöcklade människor.

tisdag 26 maj 2009

Katedralresningen i Falun


Här är ett bildspel med ljudupptagning av Katedralresningen i Falun den 16 maj. Tack till Andrew Scott för ljudupptagningen och Stig Mylfalk för fotografier.

En dag i Katedralens kraftfält

8.17 Upptäcker att jag kan se katedralen från mitt arbetsrum. De blå valven skymtar mellan  trädgrenarna och över taken på de parkerade bilarna. En liten vridning på huvudet och jag har den i mitt synfält. Det känns bra.

9.53 Cyklar mot Medborgarplatsen. När man kommer från stan ser man de genomblå strävpelarna spegla sig i Faluån. En man går mot katedralen och talar i sin mobil. När han kommer fram stannar han, stänger av den och går in mellan valven. Sen står han där. Andaktsfullt. Registrerande. Själv går jag sakta runt katedralen. Den vrider sig, rör sig, byter skepnad allt efter som jag rör mig. Öppen från alla håll strävar den uppåt, uppåt. Jag tänker på hur fint den skulle passa in i bokskogen runt Wanås slott www.wanas.se nere i Skåne. Där borde den landa för gott när den rest färdigt i landet. 

11.00 En liten flicka i röd klänning balanserar koncentrerat på det blå fundamentet. Ingenting kan störa henne. Hon och katedralen tycks vara ett. Hennes pappa går in och balanserar han också. Så vips, är hon färdig och springer ner och kastar sten i ån i stället.

12.23 Sitter på en av cementbänkarna som står runt Medborgarplatsen. På håll ser jag troligtvis ut som en del av installationen. Jag har en regnjacka på mig som har nästan samma blåa färg. En arbetskamrat kommer förbi och undrar vad jag gör. Vi enas om att katedralen borde stå här för jämnan. Den gör sig så bra på den gröna gräsytan utanför konsthallen. En man går fram och tillbaka på behörigt avstånd. Han plockar fram en kamera och tar bilder på installationen som just nu även inbegriper mig. 

12.50 Nu regnar det i Falun. Katedralen är inte direkt något skydd för den som vill komma undan regnet. Det finns inget tak, bara himmel. Jag tror inte heller att den är särskilt bra som vindskydd. 

14.34 En skolklass vimlar in och tar katedralen i besittning. Den förvandlas plötsligt till ett skepp med höga master att klättra i. Läraren står kvar på däck när hälften av ungarna klänger i de blå bjälkarna.

16.42 En ensam kille sitter på stenfundamentet utanför installationen. Han ser ut som om han sitter och väntar på någon. Kanske har katedralen redan blivit en plats att mötas vid?

17.15 Tar en sväng runt Medborgarplatsen, vänder den tomma katedralen ryggen och cyklar hemåt. Bygget utan väggar står kvar och väntar på sina människor. Hur var det nu Mats uttryckte det? ”Aktören blir, tillsammans med tiden, rummet och formen viktiga beståndsdelar i verket. Just det. Precis så tycks det vara.

Agneta Barle, Skribent, Ordförrådet www.ordforradet.com

söndag 24 maj 2009

Tar krisen död på kulturen?

När ekonomiska kriser dyker upp i kommuner och landsting kan kultur- och musikskolor ligga illa till. Små bibliotek utanför centralorterna lever farligt och musikfestivaler ställs in. Museiverksamhet läggs ned eller sköts helt av ideella krafter. Studieförbund får radikalt minskade budgetar och besöken av författare och andra kulturevenemang upphör. Bristen på pengar skapar i värsta fall ett kulturellt vakuum som med all säkerhet minskar glädjen, kreativiteten och framtidstron hos befolkningen.

Av tidigare ekonomiska kriser i kommunerna, men även hos staten, vet vi att s.k. frivillig verksamhet – d.v.s. uppgifter som kommunerna enligt lag inte är skyldiga att ägna sig åt som idrott, kultur, föreningsaktiviteter m.m. – alltid helt eller delvis är hotade när resursströmmarna stryps. Det märkliga med detta fenomen är att en kris som ofta påverkar människors vardagsliv, arbeten, service och boende på ett dramatiskt och negativt sätt inte leder till större kultursatsningar när man som bäst behöver dem. Istället förstärks de negativa förväntningarna som krisen ger upphov till och de processer som minskar människors handlingskraft och initiativförmåga.

Det finns ju kommuner, även på landsbygden, som trots hårda budgetramar håller fast vid sina offensiva kulturmål. De är inte många men de finns. Smedjebacken är ett sådant exempel på nära håll. Anledningarna till att kultursatsningarna borde öka i kristider och åtminstone inte snävas åt är många. Vi vet att kultursatsningar inom områden som teater, musik, måleri, konsthantverk och författarverksamhet stärker människors självförtroende, glädje, samvaro med andra och kunskaperna om egna kvaliteter, resurser och intressen. Vi vet också att människor i alla åldrar både själva vill delta i och uppleva olika kulturella processer på arenor med olika utbud. Tillsammans ger sådana möjligheter och miljöer ett bra liv för individer och hela samhällen.

Vi har de senaste 20 åren haft en engagerad debatt om kulturens betydelse för en orts, kommuns eller regions framtid och ekonomiska, miljömässiga och sociala utveckling. Arvika och Hällefors är kommuner som genom att satsa ambitiöst på alla barns och ungdomars deltagande i ortens traditionella och nya kulturaktiviteter dels vill ge unga människor en bra och kreativ start i livet och dels familjer i allmänhet ett extra argument för att bo kvar i eller flytta till kommunen.

Notodden, som är en gammal bruksort i södra Norge, försöker att via satsningar på en högkvalitativ och internationellt känd bluesfestival, ett utvecklat konsthantverk och ett brett kulturutbud i en attraktiv gammal kraftverksmiljö att byta en gammal industrimiljö mot en modern arbets- och bostadsmarknad. Operafestivalen i Savonlinna i Finland, Holstebros välkända kultursatsningar på mellersta Jylland i Danmark och Musik vid Siljan på hemmaplan har det gemensamt att de vill visa kulturens betydelse för människors upplevelser och känslor men även för berörda samhällsmiljöers självbild och framtidsambitioner.

Till syvende och sist är ändå kulturinvesteringar och kulturaktiviteter något självklart och nödvändigt för att ta till vara människors rika resurser och behov av ett mångdimensionellt och bra liv. Om detta faktum samtidigt kan vara till nytta för en kommuns eller regions ambitioner att växa och utvecklas och ge människor kraft att stå emot och inte nedslås av en sämre arbetsmarknad och en tuff familjeekonomi talar detta till förmån för bevarade eller helst ökade kultursatsningar. Men det kommer inte av sig självt. Det krävs modiga politiker, aktiva kulturarbetare och medvetna medborgare för att försvara kulturen när krisen är som värst. Att vinna den kampen skapar knappast en enda förlorare i en region som Dalarna.

Ronny Svensson, Landbygdsforkare

lördag 23 maj 2009

Adolf Fredriks kyrka

Kyrkvaktmästaren börjar känna igen mig som den

som kommer in i hans kyrka om eftermiddagarna

och sitter tyst i en bänk, betraktande altartavlan

där marmorn ger ett återsken av morgonljuset

då Kristus jublande stiger ur graven

med armarna utsträckta till flykt. Hans kropp

så vackert utmejslad att jag måste gå närmare

för att se om konstnären glömt vad som skedde innan.

Nej, levrat blod går inte att återge i marmor, 

men där finns märken efter spikar i hans händer,

knappt urskiljbara. Ur sömnens djup rusar han mot himlens

till ett nytt liv. Snart ska han svepas i det blåa 

utan bitterhet mot dem som pinat honom.

Han ska älska dem högt uppifrån, så sägs det, och förlåta.

Kvar nedanför i vinddraget grupperar sig gestalter, så sköna

att det knappt går att skilja änglarna

från vaktposten som lugnt slumrar vidare,

oförmögen att hålla vakt mellan döden och livet.


Kyrkvaktmästaren går diskret ut på kyrktrappan 

för att röka en cigarrett och överlåter

det välvda rummet åt mina tankar,

så att de kan sväva fria mot stenvalven

som slagits över honom som stiger mot skyn,

som om man ville hålla honom kvar här 

i en något rymligare grav. Ännu ett tag,

ännu ett tag här hos oss,

vi som gärna vill ha kärleken på nära håll

och bara undantagsvis skymtar miraklet.

Hur långt ska det följa mig? Några kvarter? Några timmar?

Genom natten? Eller bara flamma upp

ett ögonblick på kyrkogårdsgången

när solen bryter fram och jag ser smältvattnet glittra

i avtrycken från räfflade gummisulor?


Gunnar Harding

tisdag 19 maj 2009

Konsthappening av gott slag

Hans Dahlqvist skriver i Dalademokraten om lördagens katedralresning. Läs mer här.

Katedralen som symbol

Katedralerna känner vi främst som de högresta kyrkobyggnaderna som började byggas i Frankrike från 1100-talet. Det blev en byggnadsstil som så småningom kom att kallas för gotik. Det fanns en strävan att släppa in det gudomliga solljuset in i byggnaden. Några katedraler störtade samman under byggandet. Den gotiska bågen spändes alltför hårt mot rymden och brast. Att sträva mot ljuset är en metafor för att sträva mot högre insikter och medvetenhet. Det anses att vår hjärna används till ca 15% av dess maximala kapacitet. Är det då förvånande att krig, svält och miljöförstörelse pågår på jorden? Vi behöver höja vårt medvetande. Fler katedraler behöver resas inom oss. Låt oss inspireras till detta av Mats Lodéns Katedral

Arne Ludvigsson, Stadsarkitekt i Borlänge

måndag 18 maj 2009

Ny tid? Kubistiskt ljus?

Tisdagen den 20 maj kommer Pia Kunelius från musikcentrumet Boomtown att ljussätta Katedralbygget. Till detta kommer gruppen Recitation and bass ljudsätta hela installationen.

Katedral som utescen

Marianne Törner skriver om katedralresningen i Falun i lördags. Läs artikeln på dt.se

fredag 15 maj 2009

Gökotta vid Katedralbygget

Svenska kyrkan och Missionskyrkan anordnar en teotalt gränslös gökotta vid Katedralbygget den 21 maj. Intresserade samlas vid Falu Kristine kyrka torsdagen den 21 maj kl. 08.00 för vandring till Katedralbygget vid Medborgarplasten.

torsdag 14 maj 2009

Demokratiska konkrement

Där jag bor i Norrlands inland byggdes aldrig några katedraler men väl små bönhus efter allfartsvägarna. De strävsamma och trofasta stred för sin rätt att bilda fria församlingar och målade sitt Bethel eller Betania ovanför dörren. Någon bidrog med en timmerstock till takåsen. En annan murade grunden till samlingshuset. En tredje kokade kaffe medan den fjärde tecknade sig för takpannor.

I statens eller kommunens offentliga lokaler fick man inte vara. Först träffades man utomhus för att fira gudstjänst. Därefter byggde man sin egen offentlighet. I frikyrkorörelsen, i nykterhetsrörelsen såväl som i arbetarrörelsen. Men det som byggdes var inte hus. Det var tillit till den gemensamma förmågan som snickrades ihop i protest mot staten. Ur de folkliga rörelserna steg medborgaranda och kandidater till riksdagen fram. Sådana man och i sällsynta fall kvinnor byggde folkhemmet som byggde på den tillit som byggdes när bönhusen byggdes.

Så står de nu kallställda efter allfartsvägarna med spruckna fönster och sönderrostade hängrännor; som konkrement efter demokratins pionjärer. Pratkvarnarna i riksdagens talarstol och pastorerna i sina predikstolar har glömt varför och hur demokratin skapades. De förvaltar den bara. Det är fara å färde.

Thorsten Laxvik, Jordbrukare, Edsele

onsdag 13 maj 2009

Snart invigs katedralen

Artikel i Dalademokraten om den stora invigningen på lördag på Medborgarplatsen bakom museet i Falun. Läs artikeln här.

söndag 10 maj 2009

Nu tar vi det från början!

Efter att Jesper och jag följde med Richard Brixel till Kina för att spana på konstgjuterier, kom jag hem och såg möjligheten att genomföra ett trä skulptur Symposium i Dalarna med Kinesiska deltagare. Jag tog kontakt med SETRA Group AB som gör limträ. Ett samarbete fanns redan tidigare när Säter rondellen skulle göras. SETRA stödde träskulptur symposiet ”Knock on Wood , Orsa/ Grönklitt med virke Och min kontakt med Kjell Lilletjärnbakken var ett faktum.

När första modellen på ”Katedralbygge – ett konkrement” blivit till började jag undersöka möjligheterna att realisera verket på. Kontakterna med Kjell på SETRA hade gett mig indikationer på att han skulle kunna hjälpa mig. Jag sökte pengar från här och där och fick till slut Svenska kyrkans kulturstipendium på 60ooo kr. Vid den tiden hade jag precis genomfört   ”Organic elements” en stor konst installation och det var tvär tomt i kassan. Pengarna som kom var som en skänk från ovan!

Nu kändes det som om att jag bara måste gå vidare med Katedralen! Saker löste sig nu som pärlor på ett band, SSAB Domnarvet kunde tänka sig att stödja mig med Domex plåt (Domex är en legering på plåt som rostar lite och sen skyddas av rosten). Nu skulle man kunna säga att förutsättningarna för att genomföra projektet kanske fanns men det kändes alldeles för stort för mig. Jag var tveksam att gå vidare.

Året innan träffade jag Svante Nordlander en kreativ och kunnig person som hjälpt Lenny Clarhäll och med speciell kunskap i att göra stora skulpturer. Vid den tiden hade jag fått ett uppdrag att utsmycka ”Clases park” i Insjön som skänktes av Mary Haid (Clas Olssons dotter) till Leksands kommun. Svante hjälpte mig med Helixerna där. Det gick bra. Parken blev fin… Sen hjälpte han mig med Kraft grodden en 3,5 m hög skulptur i Domex plåt. På våren 2008 hemma hos mig såg Svante modellen på Katedralen och sa – ”Den där bara måste jag vara med på!” I slutet av januari 2009 så stod där plötsligt en hel långtradare med virke från SETRA groupe. Nu fanns där ingen återvändo katedralen måste bara bli till utan en finansierad produktion satte jag igång med hjälp av Svante. Vintern var ovanligt hård och vissa dagar hade vi -17 grader inne i Kompressorhuset. Då måste man jobba för att hålla sig varm! Vi frös inte en gång!

Under byggets gång försökte jag att hitta en finansiering plus andra samarbetspartner som Musikkonservatoriet tonsättarlinje (för ev. kompositioner och kontakter med körer) plus nya platser för Katedralen att visas på. Svante sa att han visste en text som skulle passa alldeles ypperligt. BKR, boverkets konstruktionsregler för stabilitet i byggnader. Det var en alldeles perfekt text. Två elever på tonsättarlinjen kunde tänka sig att skriva var sitt verk för kör. Det var Hanna Lif och Joannes Isaksson. Vi fick kontakt med två barbershop körer i Falun som ville vara med. Katedralbygget växte... Det blev även så småningom en grupp med representanter som träffades. Byggmästarföreningen, Bygg star, Dala bit och Konstfrämjandet som ville stödja projektet ekonomiskt och på andra sätt.

Plåten kom från SSAB och den kom till Steel Tec AB ett verkstads företag i Falun som kunde tänka sig stödja projektet med att vi fick låna Plåt klipp Stansmaskin och kant bock. Om man inte vet vad det är så är det svårt att tänka sig vilken fantastisk nytta man kan ha av sådana maskiner. Svante hade gått igenom och räknat och tittat på hur alla beslag skulle konstrueras för att hålla. Katedralen innehåller en ruskig massa beslag för att inte tala om bultar och fransk skruv. Domex plåten var 5mm tjock och det skulle vara 20mm hål i beslagen. Om man säger att det var en ruskig mängd beslag så ska man då också förstå att det var fyra ggr eller mer hål som skulle göras. Betänk det!

En ganska stor mängd arbete... Det blev mycke´ nu. Kallt, mycke´ plåt ännu mer hål för att inte tala om alla dessa hål som skulle borras i virket. Men vi trivdes. Arbetet förflöt sin gilla gång och ännu fanns där inga orosmoln. Ett streck i räkningen blev när jag fick ett brev från Lanstinget Dalarna - Jag hade fått operations tid, en oidentifierad knöl i spottkörteln. Det kunde vara vissa komplikationer med en sådan operation, men jag tänkte att ett par dagar kan jag väl offra. Som konstnär har jag inte någon sjukkassa så jag räknar ju aldrig med att vara sjuk... hade nog inte fattat någonting som läkaren sagt - man kunde få besvär med ansiktsnerven den som håller halva ansiktet igång! Halva ansiktet liksom bara hängde och ögat gick inte att stänga. Det liksom inte gick att stänga! Det blev lapp för ögat och det som jag är bra på att se, form och volym och djup, liksom fanns inte där längre... det hade inte jag räknat med... alls...

Samtidigt så förvärrades den ekonomiska krisen bankerna darrade, skälvde byggbolagen stannade upp. Är detta Kapitalismens slut? och våra förväntade ekonomiska suporters vart tog dom vägen. Egentligen är striden mellan upphovsrätten och Pirate Bay bara ett isberg som signalerar att vi befinner oss i ett paradigmskifte av stora mått och som vi inte riktigt kan överblicka ännu. Hur ser vi människans strävanden ut inför framtiden?

tisdag 5 maj 2009

Konstkatedral med musik i

Hanna Liv, kompositörselev i Falun och har fått uppdrag att skriva ett körverk med utgångspunkt från myndigheten Boverkets byggbestämmelser att sjungas till resningen av katedralen. Sveriges Radio P1 gjorde ett reportage om musiken. Lyssna till katedralmusik.
Nedan följer texten till musiken:

BKR


Byggnadsverk 

skall utformas så att riskerna 

för fortskridande ras 

är ringa. 


Byggnadsverksdelar 

skall utformas 

så att uppkomna svängningar

inte 

upplevs som besvärande.


Bärande konstruktioner 

skall utformas och dimensioneras 

så att säkerheten mot materialbrott

och mot instabilitet 

i form av

knäckning,

vippning, buckling och dylikt

är betryggande 


Brott 

eller instabilitet 

kan även uppkomma 

på grund av deformationer i undergrunden.


Byggnadsverk och deras delar skall 

utformas och dimensioneras 

så att säkerheten mot 

stjälpning,

lyftning och glidning

är betryggande.


Byggnadsverksdelars sprickbildning 

skall begränsas

i den mån det är nödvändigt

för att säkerställa 

byggnadsverksdelens avsedda funktion 

och beständighet.


Dimensionering

skall ske genom beräkning, 

provning 

eller genom 

någon kombination därav. 


En färdig konstruktion 

har tillräcklig stadga 

när ranglighet,

svajning (svängningar), 

besvärande sprickbildningar,

deformationer

och dylikt

förekommer i endast

obetydlig omfattning.