Visst, katedralen gillar jag
skarpt.
Hade du inte kallat den för det så skulle jag har tänkt på ett
skelett... ett
urtidsdjur som reser sig
upp. Egentligen precis det som en katedral är ...
Namnet sitter utanpå
Känslan på att det är en "kropp" man
ser förstärks av att det inte går att komma in... tvärtemot en katedrals viktigaste
uppgift.
Man ser ditt verk
utifrån... det är på väg att resa sig... färdigt "fram"... strävar uppåt bak... har
en vacker färg som sällan återkommer
inom arkitekturen... kan resas med liten insats.
Att bygga en katedral kräver sina modiga år och en massa
smärta
Namnet upplever jag mer som en medveten "provokation" än
som en beskrivning av
konstverket
Ditt bygge ger "lyft" uppåt... man vågar titta mot himmelen...
eller är det så att
du har
fått himmelen ner till en mänskligare höjd?
Lycka till med dina övriga projekt...
... önskar
vännen
stefano
Stefano Beccari
Född i Italien 1944, bosatt i Sverige. Separat- och samlingsutställningar sedan 1966, i Sverige och utomlands. Representerad på Moderna Museet, Göteborgs Konstmuseeum och andra museer runt om i landet. Utomlands på bland annat La Bibliothèque National i Paris, Fundacao Gulbenkian i Lissabon, Fundación J. Miró i Barcelona, British Museum i London, Busan Sculpture Park, Syd Korea, samt i privata samlingar. Ett flertal längre arbetsresor utanför Europa, bland annat till Peru/Bolivia, Mexico, USA, Japan, Syd Korea, Kroatien, Marocko, Egypten. Besöker varje år länderna i södra Europa för att skulptera och ställa ut. Medlem i Konstnärernas Riksorganisation, Skulptörförbundet, Svenska Konstnärernas Förening samt Carraras Skulptörförening.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar