tisdag 20 oktober 2009

Den andra hälften

Ur negativ akt

”Half of what I say is meaningless”

John Lennon

Fråga inte mig. Jag har inget att säga!

Berätta säger du. Jag har inget att berätta.
Lär mig något säger du. Jag har inget att lära dig.
Ge mig en tro! säger du. Ser jag ut som en som kunde ge dig något?

Kaféet hade en ointressant inredning, och om människorna som satt där fanns ingenting att säga. Jag drack varm choklad som varken smakade illa eller gott, och satt där en stund och tänkte ingenting alls. Det var en ointressant stund.

Nej, jag tänkte ingenting alls. Jag är inte tråkig, men jag fyller ingen funktion. Jag är en fysisk manifestation, ett biokemiskt katedralbygge sorlande av oöversätteliga språk, svagström, hormoner, signalsubstanser. Jag saknar innebörd, jag är förvisso imponerande men jag saknar innebörd. Jag lever utan beröm och utan klander. Alla floder rinner ut i havet, och ändå blir havet aldrig fullt.

Vad skall vi göra i morgon, vad skall vi någonsin göra? Jag...har absolut ingenting
att säga er...

Hala ner ridån! Varför berättar jag detta för dig? Denna mening är ointressant. Denna mening betyder inget. Denna mening är utan innebörd...

Olle Bergman
Tidigt 90-tal, inspirerad av Atto Negativo av Corra & Settimelli.

Jag heter Olle Bergman, jobbar som frilansskribent och är pappa till fem barn samt make till Lotten Bergman.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar