måndag 5 oktober 2009

Katedralen i Edsvik



Katedral, det är grekiska förstås. Kan inte ett ord härledas till grekiska så kan man leta i latinet. Katedral betyder att här kan man lära sig saker. Motivet jag fotograferat är en installation eller ett konstprojekt som dess skapare, Mats Lodén kallar det. En katedral är det i alla fall, som står - eller har stått - på Stallbacken; sandplanen mellan de båda konsthallarna på Edsvik.

Konst är känsla. Jag kommer bort om jag kopplar på analyser och tankar. Då börjar jag titta på skruvar och muttrar.

Inte heller behöver jag fundera över vad konstnären vill säga med sitt verk. Konstupplevelsen är något mycket personligt. För mig. Om konstverket är som strängar så är jag klanglådan. Det är ju egentligen så, tänker jag, att konstverket inte existerar om inte någon betraktar det.

Djupsinnigt.

Bosse Wanngård
Filmfotograf i grunden. Egen företagare sedan tidigt 60-tal. Lärt journalistik genom nära samarbete med flertalet tongivande, svenska tv-journalister. Produktioner från mitt företag har vunnit priser (bl.a. Emmy Award med serien ”The miracle of life” om och med fotografen Lennart Nilsson i samarbete med tv-journalisten Bo G Erikson) Utvecklat och producerat fungerande lokaltv i Sollentuna sedan 2001.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar